top of page
  • Writer's pictureJuneCom

PR Tradițional vs PR Digital

Inovațiile tehnologice au produs schimbări radicale în toate domeniile, inclusiv în cel al comunicării. Noile metode și canale au făcut ca industria comunicării să evolueze, de aici și necesitatea de a se adapta la aceste schimbări. Pentru că știm că domeniul relațiilor publice este unul vast, venim în ajutorul tău să-ți explicăm diferențele dintre PR tradițional și PR digital, astfel încât să poți face alegerea potrivită pentru afacerea ta.


Ce este PR-ul?


PR-ul, sau relațiile publice, reprezintă un proces strategic de comunicare, menit să facă legătura între organizații și publicul lor țintă. Acest lucru se poate face prin metode tradiționale, precum presă, radio sau televiziune, ori prin metode digitale, prin social media, content marketing sau articole online.


PR-ul Tradițional


Deși trăim într-o lume tehnologizată, metodele de PR tradiționale încă sunt folosite și chiar recomandate pentru îndeplinirea obiectivelor de comunicare. PR-ul tradițional este cel realizat prin metodele clasice, precum presă, radio, televiziune sau evenimente, și atinge un public numeros și variat. Conform unui studiu realizat la finalul anului 2021, românii petrec în medie 5 ore pe zi în fața televizorului, ceea ce înseamnă că televiziunea încă joacă un rol important în industria relațiilor publice.

Scopul PR-ului tradițional este de a transmite un mesaj clar către publicul țintă, însă numărul exact de persoane la care a ajuns este mai dificil de măsurat în cazul televiziunilor și a radioului. Acum, când presa în mediul online a început să prindă avânt, numărul cititorilor este mult mai ușor de măsurat. În esență, cel mai facil mod de a estima succesul unei campanii este acela de a contoriza numărul preluărilor și a menționărilor unei anumite știri.


PR-ul Digital


În ultima perioadă, mediul online și distribuirea știrilor pe rețelele de socializare au început să devină tot mai frecvent utilizate. Din ce în ce mai mulți români preferă metodele digitale atunci când vine vorba de urmărirea informațiilor oficiale sau citirea presei, după cum arată un studiu bazat pe un chestionar aplicat prin metoda CATI (Cercetare via Telefon), realizat în 2020 de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC). Dintre respondenții chestionați, 51% au afirmat că folosesc internetul pentru a citi presă online, iar 54% au folosit internetul pentru a urmări informații de interes național în perioada stării de urgență.


PR-ul digital este menit să combine metodele tradiționale cu o strategie online. Canalele prin care se face comunicarea sunt rețelele de socializare, blogurile, presa online sau email. Această strategie este recomandată întrucât crează o prezență activă a brandurilor în mediul online, de unde pot atrage clienți, parteneri sau investitori.


Pot fi folosite ambele strategii?

PR-ul se referă la menținerea relațiilor pozitive cu oricine intră în contact cu afacerea, așadar este indicat ca strategia de comunicare să includă ambele strategii, întrucât cele două tactici de completează una pe cealaltă și au beneficii multiple care pot influența reputația unui brand. Dacă PR-ul tradițional este indicat companiilor al căror public țintă urmărește predominant platformele clasice de comunicare, PR-ul digital este metoda potrivită pentru companiile care își doresc o prezență activă în mediul online. Îmbinarea acestora este varianta potrivită pentru majoritatea companiilor. Dacă prin metodele tradiționale companiile pot crește încrederea publicului, metodele digitale mențin constantă comunicarea cu publicul și este benefică, de exemplu, în situațiile în care este nevoie să comunici ceva cât mai rapid, cum se întâmplă în cazul comunicării de criză. Pentru a evita situațiile neplăcute și pentru a construi o relație cu publicul sau pentru a clarifica mai eficient și direct anumite aspecte, PR-ul digital este varianta potrivită.


La June Communications construim strategii personalizate pentru fiecare companie, îmbinând cu succes toate canalele, pentru a ne asigura că fiecare partener își atinge obiectivele de business și de comunicare.


bottom of page