• JuneCom

Pionieratul în fintech ridică standardul comunicării responsabile, autentice și relevante

În ultimii ani, revoluția tehnologică a luat cu asalt toate industriile, generând noi oportunități, pentru mediul de business și consumatori, deopotrivă. Digitalizarea în sectorul serviciilor financiare a condus la consolidarea unor noi industrii, așa cum este și cazul domeniului fintech, facilitând democratizarea accesului în piața financiară pentru noi jucători, în afară de instituțiile financiare și bancare tradiționale.


Peste 26.000 de start-up-uri fintech activau la nivel global în 2021, în America, regiunea APAC și EMEA, conform unui studiu realizat de Departamentul de Research Statista, iar evoluția ultimilor ani arată un trend ascendent. Pe harta fintech a României se aflau anul trecut peste 70 de fintech-uri, iar Smart Fintech este un exponent distinctiv pentru segmentul local de open banking.


PSD2 este directiva revizuită privind serviciile de plată instituită de Autoritatea Bancară Europeană care stă la baza dezvoltării de produse și servicii financiare din sfera open banking. Cu o orientare axată pe consumator, directiva are ca scop extinderea concurenței pan-europene și includerea în sectorul financiar și a altor jucători în afara băncilor. Smart Fintech este un start-up românesc, fondat în 2019 de patru antreprenori cu background în IT, specializat pe dezvoltarea de soluții financiare inovatoare.


Momentan, la nivel european există peste 500 de furnizori terți autorizați, însă pentru piața din România, Smart Fintech a fost pionierul unui nou capitol privind inovarea serviciilor financiare, fiind primul furnizor care a obținut autorizarea Băncii Naționale a României, și care a pus deja pe piață într-un an de zile două produse de open banking autorizate, respectiv serviciul de inițiere de plăți – Smart Pay, o alternativă la plățile electronice prin plata directă cont-la-cont, și serviciul de interogare de conturi – Smart Accounts, care oferă acces centralizat și automat la conturile bancare și toate tranzacțiilor online ale unui client.


Deși țara noastră a avut un start mai dificil pe segmentul de open banking, astfel încât poate fi plasată în continuare într-o etapă incipientă de adopție, Smart Fintech, și-a asumat un rol de deschizător de drumuri și de educare a pieței. Astfel, compania se concentrează pe creșterea segmentului de piață, conștientizarea beneficiilor, la îmbunătățirea legislației europene și la asigurarea suportului pentru partenerii care implementează soluțiile de open banking.


“Dacă vorbim de un public țintă, nouă ne place să vorbim despre publicul larg, despre orice persoană care dorește să facă o plată online sau să-și consulte tranzacțiile bancare în cea mai mare siguranță pe care o poate garanta tehnologia în acest moment și folosind metode noi, care sunt în trend în toate țările digitalizate ale Europei și nu numai. Este adevărat, însă, că soluțiile noastre trebuie integrate în platforme digitale de plată (respectiv orice website care oferă plăți digitale, deci în zona de eCommerce) sau în sisteme complexe de extragere a datelor financiare (respectiv ERP-uri, IFN-uri, soluții de creditare ori de facturare), astfel că vorbim despre aceste companii ca parteneri de integrare. Aflându-ne în faza de adopție, tot ce trebuie să-și dorească acești parteneri este să inoveze, automatizeze și simplifice nevoile digitale din ce în ce mai complexe ale propriilor clienți”, spune Ioana Dumitru, Marketing & Brand Development Coordinator Smart Fintech.


Educarea de piață – pilon cheie într-o strategie de comunicare responsabilă


Pentru orice start-up, o strategie eficientă ar însemna o comunicare constantă, sinceră și relevantă pe cât mai multe canale, pentru toate persoanele cărora li se adresează produsul creat, punând astfel bazele unei audiențe active și informate. Această strategie ar trebui implementată treptat, într-un concept integrat și adaptat fazei reale de dezvoltare și de adopție a produsului, așa cum s-a întâmplat și în cazul Smart Fintech.


“Strategia de comunicare a Smart Fintech a fost una realizată responsabil și etapizat încă de la început, însă să fim serioși, într-o poziție de pionierat ca a noastră pe o piață incipientă ca cea românească, totul se reduce esențialmente la adaptare continuă, la încercări și răspunsuri repetate la reacția pieței. Am ales încă de la început să ne bazăm pe creativitatea internă, mai ales în faza de dezvoltare. Am creat o identitate de brand, atât pentru fintech, cât și pentru fiecare produs în parte, tocmai pentru a sedimenta cele două produse distincte până în faza de creștere. De asemenea, am comunicat activ și responsabil pe canalele identificate ca fiind relevante pentru publicul nostru și am mizat foarte mult pe creșterea zonei de awareness în această etapă”, explică Ioana Dumitru.


Smart Fintech încearcă să comunice cât mai mult cu partenerii și toate companiile interesate de inovație, păstrând totodată o comunicare constantă cu băncile și cu autoritatea de reglementare. Pe lângă toate acestea, încearcă să ajungă la cât mai mulți oameni interesați de aspectele financiare ale vieții lor. Fiind produse noi, însă cu adresabilitate atât de largă, start-up-ul încearcă să acopere cât mai mulți piloni de comunicare, pentru a fi alături de audiența target cu mesajele și informațiile potrivite.


În afară de comunicarea directă, care rămâne cea mai importantă (incluzând aici și campaniile de emailing, sesiunile de demo sau panelurile și prezentările), pentru Smart Fintech cele mai multe reacții vin din conținutul educativ și explicativ: Q&A, podcast și articole. Compania acordă în general mai mult credit creșterilor organice, întrucât sunt mai autentice, iar acest lucru înseamnă o permanentă investiție în conținut.


“Comunicăm, cât de mult putem în digital și direct cu companiile interesate din piața locală astfel încât aceștia să înțeleagă beneficiile soluțiilor noastre. Avem o echipa grozavă de business growth & sales, aproape de clienți, de nevoia lor de înțelegere, de descoperire a transformării pe care open banking-ul o aduce, și de integrare în procesele lor. Îi încurajăm pe toți cei interesați să intre pe website-ul nostru și pe canalele de social media, să ne adreseze întrebări, cărora le răspundem sub formă de articole, podcast-uri sau scurte sesiuni de Q&A. Accesăm, bineînțeles, și zona de comunicare media, de PR, de advertising, cu ajutorul agenției noastre de suflet, June Communications. Participăm activ la evenimentele din industrie și la evenimentele partenerilor noștri și încercăm să rămânem cât mai fideli ideii de la lansarea fintech-ului: aceea de a crea conținut de calitate pentru toată lumea. Cred că puteam răspunde și mai scurt la aceasta întrebare: ca orice start-up, încercăm să fim cât mai mult peste tot, însă realist ajungem doar la o mică parte din publicul nostru în această fază de introducere a unui produs nou pe o piață nouă, așadar construim continuu”, completează Ioana Dumitru.



De la idee la implementare și rezultate reale


Comunicarea pentru un produs nou, inovativ și nișat vine însoțită de o doză mare de responsabilitate pentru a te asigura că mesajele sunt transmise corect și totodată într-o formă inteligibilă pentru publicul țintă. În cazul Smart Fintech, June Communications a alternat tacticile de PR, comunicare corporate și comunicare de brand, cu practici de marketing direct, precum email marketing, mizând pe poziționarea brandului ca pionier în cadrul acestui segment de piață, având o echipă cu expertiză consacrată în zona de IT și ambiții puternice de a democratiza piața românească de open banking.


“Domeniul fintech înseamnă inovare și impact direct asupra stilului de viață al omului modern, care își dorește facilități intuitive și soluții integrate, care să răspundă rapid nevoilor sale cotidiene. Astfel, tehnologia conduce segmentul financiar către o nouă etapă de evoluție a societății și ne bucurăm să luăm parte activ la toate aceste schimbări, susținând companiile care au perspective promițătoare de viitor, să-și atingă mai repede obiectivele. În ultimii ani ne-am consolidat portofoliul segmentul fintech urilor și acceptăm cu deschidere provocările care ne stimulează și ne ajută să accesăm noi dimensiuni ale expertizei noastre”, spune Iuliana Floricică, CEO & Co-fondator June Communications.


De-a lungul unui an de zile, June Communications a implementat pentru Smart Fintech mai multe campanii de comunicare pentru a anunța obținerea autorizațiilor BNR, precum și lansarea noilor produse, care au rezultat în peste 300 de apariții media cumulate, în presa de business, economică și de specialitate, precum și în bloguri online, social media, agregatoare de știri și newslettere.


“Pentru noi, cea mai mare vizibilitatea a venit din campaniile de PR și emailing, însă și din zona de influencer marketing pe care am început să o accesăm timid, bineînțeles în segmentele relevante publicului nostru. Toate acestea au ajutat la creșterea vizibilității ofertei noastre, creșterea notorietății brandului, și a stârnit interesul. Am implementat acest tip de campanii cu ajutorul agenției June Communications, și a ajutat compatibilitatea dintre noi, dar și cercetarea și experiența din spate. Când am fost gata să ne prezentăm produsele autorizate pieței, am hotărât că este momentul oportun să apelăm și la ajutor extern, cum ar fi o agenție specializată pe zona de start-ups. Și aici am găsit exact ceea ce căutam în colaborarea cu June Communications, care este o agenție boutique specializată pe zona tehnică, care pune suflet în orice proiect, la fel ca noi. Am simțit că această asemănare cântărește mai mult pentru noi, în momentul în care aveam ceva important de comunicat în piață. Cu June am atins zone neexplorate în faza incipientă, de la zona de publicații și bloguri specializate pe segmentul nostru de activitate, la zona de influencer marketing cu conținut tehnic și financiar. Am crescut zona de educare a publicului și ne-am dus mai aplecat către clienții noștri, către a-i asculta mai mult și a le răspunde nevoilor”, a explicat Ioana Dumitru, Marketing & Brand Development Coordinator Smart Fintech.


Despre Smart Fintech


Smart Fintech este un start-up din România creat ca laborator de inovare în 2019, menit să ofere soluții inovatoare de open banking, aflate la convergența dintre cele două lumi: financiară și tehnologică. Este un start-up auto-susținut, cofondat de Mihaela Georgescu, Ana Maria Georgescu, Alexandru Cociu și Andrei Dumitru. Aceștia au lucrat împreună mai mulți ani în diferite proiecte de tehnologie a informației și împărtășesc entuziasmul pentru open banking și potențialul de inovare pe care acesta îl deschide. Ambiția lor este să creeze în România servicii cu valoare adăugată bazate pe directiva PSD2 și să contribuie la dezvoltarea pieței românești, astfel încât nu numai TPP-urile din UE sau fintech-urile în parteneriat cu băncile să fie principalii actori.

Mai multe pe smartfintech.eu.


Despre June Communications


June Communications este agenție specializată de comunicare și marketing care sprijină start-up-urile și întreprinderile mijlocii din diverse domenii de activitate să își crească vizibilitatea în piața de profil, să atragă atenția investitorilor, noi clienți, parteneri și să îi țină aproape pe cei existenți. Funcționând ca o unitate mobilă, care se integrează în business-ul unei companii în funcție de obiectivele și nevoile acesteia, contribuind activ la creșterea sa, June Communications ajută companiile să-și comunice călătoria către publicul țintă, de la stadiul incipient, al primului mugur, până la sezonul plin de creștere și roade bogate.


Mai multe pe junecom.ro.





11 views0 comments