top of page
  • Writer's pictureJuneCom

Curierat - Cum valorificați oportunitățile aduse de criză și contracarați segmentele pe pierdere?

Updated: Feb 26, 2021


O criză aduce mereu riscuri și oportunități deopotrivă. În timp ce unele companii de curierat întâmpină dificultăți și au pierderi financiare și de clienți, sunt și companii care și-au crescut volumele și sunt supra-încărcate.


De care parte vă situați?


Vă ajutăm în oricare dintre situații:


1. Să comunicați ca să atrageți clienți noi și să vă distingeți în piața de profil.


2. Să vă consolidați poziția și să îmbunătățiți rata de retenție a clienților existenți.




Piața de curierat – în continuă dezvoltare


Peste tot în lume, industria CEP (courier, expres and parcel) a avut o evoluție pozitivă în ultimul deceniu.

Comerțul online este principalul motor de stimulare al industriei, generând majoritatea veniturilor. S-a creat, astfel, o oportunitate de piață pentru companiile de curierat.


În România, sectorul de e-commerce a depășit pragul de 4,3 miliarde de euro la finalul anului 2019, cu o creștere de 22%-23% față de 2018. [1]


Având în vedere că doar 23% din populația României a făcut cumpărături online în 2019, clasându-ne pe penultimul loc din Uniunea Europeană, există un mare potențial de creștere pentru e-commerce în România, și implicit, pentru sectorul de curierat. [2]


Cifra de afaceri din sectorul de poștă și curierat s-a ridicat la peste 5,2 miliarde de lei în 2019, în creștere față de anul precedent, iar pentru anul 2020, se așteaptă să ajungă la 5,4 miliarde de lei. [3]


În doar 10 ani, cifra de afaceri a crescut cu 130%, iar numărul firmelor de poștă și curierat a avansat cu aproape 270%, la 1.500 de companii în 2017. În 2019, existau 1800 de companii de poștă și curierat cu un total de 40 000 de angajați.


Dar dintre cele 1.800 de companii de curierat, primele 10 cele mai mari concentrează 80% din cifra de afaceri totală. În perioada boom-ului economic din 2007 – 2008, firmele mari au investit semnficativ, iar rezultatele au fost pe măsură. În 2018, profitabilitatea sectorului a trecut de pragul de 200 milioane lei.


[1] GPeC

[2] ZF



Evoluții pentru viitor la nivel global


Piața de curierat își va menține creșterea și în următorii ani. Principalii acceleratori vor fi rata de penetrare a internetului și smartphone-ului care va propulsa vânzările din e-commerce, creșterea veniturilor și a standardelor de viață ale populației.


Pe de altă parte, infrastructura deficitară și tehnologia învechită din țările care încă întâmpină probleme la acest nivel, precum România, vor fi piedicile principale în creșterea pieței de curierat.


Companiile se vor îndrepta către alternative de livrare, ca extinderea lockerelor și a punctelor de ridicare, iar pe termen lung, a livrărilor cu drone și vehicule autonome.


Evoluția tehnologiei va transforma industria de curierat. Tehnologia va crește eficiența și va permite ca așteptările consumatorilor finali să fie îndeplinite. Consumatorii vor dori mai multă flexibilitate în livrare, personalizarea serviciilor și termene mai scurte de livrare, iar curierii vor trebui să investească în logistică, terminale și în personal.


Pe termen scurt, curierii ar putea investi în transportul la temperatură controlată, ca urmare a creșterii cererii pentru livrarea de produse alimentare la domiciliu. [4]



Cum a influențat criza activitatea companiilor de curierat


Criza actuală a venit cu oportunități, riscuri și pierderi pentru toate companiile. Este important cum abordează fiecare companie situația pentru a putea rezista pe piață și a asigura continuitatea sau chiar creșterea afacerii.



Unele companii de curierat au declarat că sunt pregătite să preia un flux de livrări de alimente venite din online, dacă vor exista cereri mai mari.


Unele dintre companiile de curierat au implementat posibilitatea de livrare contactless și au generat confirmările de primire în mod electronic, pentru a evita cât mai mult contactul fizic dintre curier și destinatar.


Contextul actual a creat și “avantaje” în favoarea curierilor. Timpul de deplasare între adrese a scăzut în medie cu 30-40%, ca urmare a restricțiilor de circulație ale persoanelor. Acest lucru se va schimba treptat odată cu ridicarea restricțiilor de liberă circulație și reluarea traficului.


A crescut și ponderea comenzilor achitate cu cardul, măsură promovată de magazinele online și curieri pentru a limita cât mai mult schimbul de bancnote și monede.


Presiunea este foarte mare pe unii dintre curieri, în condițiile în care volumele au crescut semnificativ și va fi nevoie de angajarea de forță nouă de muncă.


Apar nemulțumiri în rândul beneficiarilor finali ca urmare a întârzierii livrărilor, ceea ce aduce comentarii negative în paginile de social media, dăunătoare brandului în lipsa gestionării corecte.



Cum piața este dominată de primii 10 jucători, este foarte dificil pentru celelalte companii să fie remarcate, fără o strategie de comunicare bine pusă la punct și adaptată contextului de piață.


Distingem două direcții ale strategiilor de marketing și comunicare:





1. Strategii de marketing și comunicare pentru atragerea de clienți noi, folosirea comunicării ca avantaj competitiv pentru distingerea brandului într-o piață supra-aglomerată.






2. Strategii de marketing și comunicare pentru creșterea retenției clienților și fidelizarea lor, și comunicare internă pentru angajații care sunt supra-solicitați în această perioadă.





Citește infograficul - Comunicarea pe timp de criză ca avantaj competitiv în atragerea de noi clienți, unde vei găsi acțiuni specifice pentru ambele strategii.


 










Vrei să păstrezi acest articol în format pdf? Completează datele și îl vei primi imediat pe email.











 

Aveți nevoie de sprijin pentru trasarea și execuția strategiei de marketing și comunicare câștigătoare? Scrieți-ne acum pe comunicate@junecom.ro.


bottom of page