top of page
  • Writer's pictureJuneCom

Business Storytelling: De ce e important și cum îl poți valorifica

Updated: Feb 26, 2021

Care e povestea companiei tale? Nu contează dacă reprezinți o corporație care produce echipamente industriale sau o cofetărie micuță de familie, orice companie sau brand are o poveste.


Poveștile ne ajută să comunicăm între noi și să ne conectăm ca oameni. La fel se întâmplă și pentru Business Storytelling. Este legătura emoțională dintre companie, brandul tău și audiența ta. Ceea ce te diferențiază față de toți ceilalți care vând aceleași servicii sau produse, și motivul real pentru care cineva alege să lucreze cu tine.


Îți prezentăm în continuare de ce e atât de important conceptul de business storytelling, la ce aspecte să fii atent când îți creionezi povestea și modalități concrete prin care îl poți valorifica.



De ce este important să te folosești de business storytelling în comunicare?


Te ajută în dezvoltarea afacerii. Orice afacere a apărut ca răspuns la o nevoie sau oportunitate identificată. Spune povestea prin care ți-ai propus să le rezolvi sau să le valorifici, ca să-i convingi pe investitori, clienți sau parteneri că merită să investească în afacerea ta. Spunându-ți povestea, aceștia se vor putea conecta cu latura ta umană și vor avea încredere în tine și în brandul pe care îl reprezinți.


Îți oferă un avantaj competitiv. Gândește-te la toate companiile care oferă aceleași servicii sau produse cu ale tale. Ce te diferențiază? Povestea companiei tale este o narațiune unică, ce nu poate fi copiată sau reprodusă de competitori. Oricine poate lansa statistici sau date, dar prin puterea storytelling-ului, le poți transforma într-o poveste de impact.


Creează o legătură emoțională cu audiența ta. Oamenii iau decizii pe baza emoțiilor și nu a rațiunii. Prin storytelling ai ocazia să începi un dialog cu publicul tău, să-i determini să se identifice și să ia parte la povestea ta.


Te ajută în comunicarea internă. Dacă le arăți angajaților de ce e important ceea ce face compania ta și care este misiunea voastră comună, se vor simți mult mai antrenați în activitate și vor putea transmite această misiune și mai departe, până la clienți.


Cum creezi o poveste?


Fiecare poveste are personaje, un conflict și o rezolvare. Cum se transpun aceste elemente în business storytelling?


Personajele sunt despre audiența ta cheie. Chiar dacă este o poveste despre fondarea companiei tale, caută ca audiența să se identifice cu personajele din poveste ca să poți crea o legătură emoțională. Conflictul reprezintă problemele și nevoile cu care se confruntă audiența.


De aceea, este foarte important să-ți cunoști publicul. Stabilește care sunt buyer personas cărora te adresezi înainte să-ți pui bazele poveștii. Cu detalii despre vârstă, statut, interese, nevoi și dorințe, îți va fi mult mai ușor să creionezi o poveste care să fie de impact și care să le vorbească direct.


Rezolvarea ar trebui să întregească povestea și să ofere un pas următor. Folosește un call to action clar, din care cititorul să înțeleagă ce ar trebui să facă în continuare.


Păstrează-ți povestea clară și concisă. Nu te încurca în detalii nesemnificative, ca focusul să rămână pe soluție și pe emoția pe are încerci să o transmiți.

Oferă autenticitate poveștii tale. Include detalii reale, dificultăți cu care te-ai confruntat tu sau clienții tăi, dar pe care le-ai soluționat în final. Apelează la empatia cititorului și redă situații care să-i trezească emoții.


Nu e nevoie să inventezi fapte ca să atragi atenția. Pleacă de la adevăr și doar transpune-l într-o manieră interesantă.


În funcție de povestea pe care alegi să o redai, folosește un tone of voice adecvat situației. De exemplu, poți scrie la persoana I singular atunci când povestești despre cum a luat ființă compania ta, dar la persoana a II-a singular în materialele educaționale sau de vânzări, ca să te adresezi direct audienței.


Unde poți aplica business storytelling?


În prezentarea companiei sau secțiunea Despre noi de pe site. O simplă istorie a companiei nu e de ajuns. Include povestea fondatorilor, de ce au hotărât să înființeze compania, care a fost drumul înființării și peste ce provocări au fost nevoiți să treacă.


De exemplu, cei de la MailChimp au inclus o istorioară despre fondatori, despre cum au crescut și cum se identifică cu proprietarii de mici afaceri (audiența lor cheie), cum au ajuns la ideea platformei și care a fost procesul prin care a ajuns în forma de azi.



În afara de site, poți include o scurtă poveste despre companie în prezentarea pe care o trimiți potențialilor clienți sau parteneri, sau chiar investitorilor, și în prezentările live susținute de reprezentanții companiei.


În relațiile cu media. Dacă vrei ca subiectul tău să fie preluat de jurnaliști, e important să ai o poveste. La fel am procedat pentru FinLight, când i-am ajutat să își lanseze platforma online. Am plecat de la povestea celor doi fondatori, despre cum au sesizat o problemă pentru antreprenori în raportarea financiară și cum au hotărât să înființeze FinLight, ca să-i ajute cu o soluție. Astfel, am transformat un produs greu de digerat pentru cineva fără un background financiar într-o poveste interesantă și ușor de parcurs și înțeles.



Studii de caz. Ce altă modalitate mai bună de a-ți demonstra expertiza dacă nu pe un caz real? Studiile de caz sunt o ocazie perfectă de a te folosi de business storytelling pentru a-ți determina publicul să se identifice cu eroul din poveste, adică clientul pe care l-ai ajutat. Poți urmări câteva exemple de studii de caz pe blogul JuneCom.



Materiale de conținut. Fiecare postare de pe Social Media sau de pe blogul companiei poate deveni o poveste. Articolul Cum valorificați oportunitățile aduse de criză și contracarați segmentele pe pierdere? este un exemplu de cum am reușit să ne conectăm la audiența cheie, companiile de curierat (personajele), identificând problemele cu care se confruntau în acea perioadă (conflictul) și apoi oferindu-le soluții (rezolvarea).



Înainte de a crea orice strategie de comunicare, articol, postare sau email, gândește-te la “de ce”-ul din spatele companiei tale. Dincolo de preț sau calitate, oamenii vor să lucreze și să cumpere de la alți oameni cu care se identifică sau pe care îi iau drept model. Folosește conceptul de business storytelling să îți arăți latura umană a companiei tale și să te conectezi la audiența ta. Îți va fi mai ușor să câștigi clienți și parteneri noi și să-i ții pe cei existenți aproape.



 


Te putem ajuta să-ți găsești povestea unică a brandului tău și apoi să o faci cunoscută. Scrie-ne pe comunicate@junecom.ro și hai să povestim.

bottom of page